Wycieczka klasy IV A i V do zamku Ogrodzieniec

Dnia 9 maja klasa V oraz IV A wraz z wychowawczyniami p. Ewą Oleksy i p. Eweliną Flis pojechały na wycieczkę krajoznawczo- turystyczną do Podzamcza, gdzie jednym z celów miało być zwiedzenie zamku Ogrodzieniec. Naszą podróż rozpoczęliśmy o 7.15 spod szkoły i autokarem wyruszyliśmy w podróż. Mimo utrudnień na drodze w końcu dotarliśmy do celu. Niestety ze względu na mocne opady deszczu nie udało się nam dokonać wyjścia na Czubatkę i z punktu widokowego obejrzeć Pustynię Błędowską.

Po przybyciu do wsi Podzamcze ruszyliśmy do zamku Ogrodzieniec. Pan Przewodnik oprowadzając nas po zamku, ciekawie opowiadał o jego historii. Zamek Ogrodzieniec to prawdziwa perła Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, wznosi się w środkowej części Jury, na najwyższym jej wzniesieniu - Górze Janowskiego, która wg najnowszych badań ma wysokość 516 m n.p.m. Nie ma zamku na Jurze, który robiłby większe wrażenie na turystach i przyciągał tak liczne rzesze odwiedzających. To największa budowla na Wyżynie, sięgająca czasów Kazimierza Wielkiego czyli początku XIV wieku. W przeszłości, w XVI wieku właścicielami twierdzy byli Bonerowie, jeden z najbogatszych rodów w całej Polsce, który urządził sobie tutaj wspaniałą, renesansową rezydencję, przepychem i bogactwem równającą się z Zamkiem Królewskim na Wawelu. Zamek w Ogrodzieńcu świetnie wkomponowany jest w naturalne masywy wapienne, które dodatkowo osłaniały budowlę.

Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do pobliskiej Karczmy Jurajskiej, gdzie mogliśmy trochę odpocząć i zjeść obiad. Gdy nabraliśmy sił to już czekały na nas atrakcje w Parku Rozrywki Ogrodzieniec. Pierwszym przystankiem był Park Doświadczeń Fizycznych, w którym mogliśmy dowiedzieć się jak działają podstawowe prawa fizyki. Dzięki pani przewodnik mogliśmy sprawdzić jak działają takie urządzenia jak: symulator lotów, symulator dachowania, chomik, krzywe lustra, kalejdoskop, kamienne cymbały, kołyska Newtona, wózki na szynach, dwie sprzężone huśtawki, dzwony rurowe, gongi, wir wodny, Fletnia Pana czy woda w wirującej kuli.

Kolejną atrakcją była wspólna zabawa w Parku Rozrywki. Mogliśmy skorzystać z następujących atrakcji: autodromu, małpiego gaj, karuzeli wiedeńskiej oraz huśtawek i zjeżdżalni. A ostatnim punktem programu naszej wycieczki był zakup pamiątek i drobnych upominków. Do Tarnowa powróciliśmy zadowoleni i pełni niezapomnianych wrażeń.